Stikkord

, ,

Jeg har jobbet med meg selv i mange år. Jeg har tenkt, følt, kjent, bearbeidet, tenkt, følt og bearbeidet. Jeg har grått, forbannet, fortvilt, mistet håp og tro. Kommer det noen gang til å bli bra?

De siste måneder har jeg sett meg selv stå ved målstreken. Fastbundet, men allikevel ved målstreken. Jo nærmere jeg kom målet, jo mer utålmodig ble jeg. Jeg visste hvordan det ville føles å løpe i mål. Hvis jeg lukket øynene kunne jeg kjenne hvordan det kriblet i magen, hvordan smilet ble bredere og bedre og kunne kjenne lykkefølelsen. Jeg vet akkurat hvordan det kommer til å bli. Gang på gang mistet jeg motet. Hvorfor skjer det ingenting? Jeg har jo jobbet så mye for å bli bra, hvorfor tar det så lang tid? Jeg ble frustrert og urolig. Jeg ville så gjerne være «ferdig» og nyte belønningen for den jobben jeg hadde gjort.

En dag gikk det plutselig opp for meg; Jeg er i mål. Jeg er allerede der. Jeg har vært så opptatt av å jobbe, slite og kjempe at jeg ikke la merke til at jeg krysset streken. Jeg er bra som jeg er. Jeg trenger ikke jobbe mer. Jeg kan bare være meg, det er godt nok. Det eneste jeg trenger å gjøre er å være snill med meg selv. Jeg skal fylle på med fine ord om meg selv som jeg skal skrive i den fineste boka hver kveld før jeg legger meg. Det tar bare to minutter å skrive ned noe som har vært bra i løpet av dagen og det gjør at det er det gode som får plass, ikke de ødeleggende, nedtrykkende tankene om meg selv. Jeg skal gjøre saker som jeg liker å gjøre, som for eksempel synge. Jeg har vært på korøvelse og oppdaget hvor befriende det er å stå å synge ut.

Jeg skal fortsette å finne ut hva jeg egentlig liker. Jeg skal utforske verden på en måte som jeg skulle ha gjort da jeg var liten. Jeg skal finne min egen stemme. Hva jeg vil, kan og har lyst til å bruke tiden min på.

Det er en befrielse. Jeg har en ro i magen som jeg ikke kan huske å ha opplevd før. Fred.

Jeg er allerede i mål….