Det begynte med at dette skulle bli en kommentar til det forrige innlegget, men så ble det så langt at det skal få stå for seg selv.

Tusen takk for fine ord. De gjemmer jeg og tar med meg videre.
Jeg tror at det med å ikke føle seg god nok som man er, er dessverre veldig vanlig. Det kommer bare til uttrykk på forskjellige måter og det er nok mange som kanskje ikke er bevisst over hvilke tanker en har om seg selv. Man kan bli fanget i et mønster der man hele tiden må gjøre noe bra for å føle seg bra med seg selv. Så lenge man gjør det, så er alt i orden. Helt til den dagen man ikke klarer å gjøre mer. Å identifisere seg med det man gjør skaper et jag som gjør at man aldri får ferd.

Det kan også vise seg på måten man tar kritikk på. Tidligere kunne jeg aldri ta i mot kritikk. Jeg tok alt veldig personlig og gjorde alt for å skylde på noen andre. Konsekvensene om jeg hadde gjort noe feil eller dårlig, ble så store for meg at jeg mange ganger måtte beskytte meg selv fra det. Det var som om feilen ble hele meg. (Det er selvfølgelig aldri artig å få kritikk altså, men nå klarer jeg å se at det er mer til meg enn at jeg ikke rydder opp etter meg, eller har glemt å ta med skiftetøy til ungene i barnehagen)

Å ikke føle seg god nok kan også få større konsekvenser. Det kan føre til sykdom. Kanskje i første omgang nedstemthet, depresjon, sosiale fobier som igjen setter seg i kroppen hvis man ikke klarer å se hva som skjer. Det er for eksempel utrolig vanskelig å ta steget for å finne ut om man har en depresjon. Jeg hadde selv tanker om at; det var nå ikke sååå ille, jeg må bare ta meg sammen, og jeg må bare begynne å trene, jobbe hardere eller selv finne en vei ut. Det var utrolig vanskelig å selv se hvor grensene gikk. Hva er litt siping, og når går det over til å bli en depresjon. Så var det jo så utrolig lett å finne ut av da jeg endelig gikk til legen.

Hele poenget mitt med forrige innlegg er: Vi er alle unike, fantastiske mennesker. Du har din bagasje som du bærer med deg, og jeg har min. Du har gode og dårlige sider og det er det som gjør deg til et helt, ekte menneske. Et fantastisk flott menneske.

Det er det vi aldri må glemme!