Stikkord

, , ,

Hun er stresset. Ikke utvendig, der ser hun rolig ut, men på innsiden. Det er kaos i hodet og hun klarer ikke bestemme seg hva hun skal gjøre. Hun sjekker mail, igjen, og i innboksen ligger en hilsen fra en venninne. En hilsen som får henne til å tro på at hun får de beskjeder som hun skal ha, hvis hun bare er tilstede og lytter til det som kommer.

Du er akkurat der du skal være.

Ordene slår i mot henne. Det treffer på en sånn måte at hun automatisk trekker pusten dypt. Så dypt at det gir ro i kroppen og gir kriblinger helt ut i fingertuppene. «Jeg er akkurat det jeg skal være» Hun smaker på ordene. Tenker på hva det betyr for henne. Hun hadde alltid kategorisert opplevelsene og erfaringene hun hadde, godt- dårlig, svart- hvitt. Er det ikke så enkelt? Kan det som oppleves som dårlig føre henne til et bedre sted? Dit hun er på vei, det hun drømmer om?

Foto: Hanne

Hun henter kaffekoppen og setter seg i sofaen. Stresset som hun hadde kjent tidligere, var der ikke lenger.

Er jeg der jeg skal være altså? Er det en grunn for at det som skjer, skjer. Er det noe jeg trenger å ta med meg på veien. En erfaring som kanskje gjør en bestemmelse i framtiden lettere?

Hun bestemte seg der og da. Hun skulle prøve å se på hendelser som dukket opp som utfordringer, som opplevelser som hun trenger for å nå sine mål. Kanskje dette kan gi henne den tålmodigheten som hun har savnet. Det som ser ut som et skritt tilbake, trenger ikke å være det selv om det føles sånn.

Du er akkurat der du skal være.