Stikkord

, , ,

Noen ganger skriver jeg om ting som sikkert kan bli oppfattet som bagateller. Som innlegget jeg skrev om min stygge vinterjakke. Kanskje tenker du, hva betyr det egentlig? Det er bare små ting, ingenting å bry seg om. Saken er den at er det mange nok bagateller, får det konsekvenser for hvordan livet blir. Et eksempel er hvilke klær en bruker. Har man klær som gjør at man føler seg uvel, er det en følelse som kan henge i hele dagen. Kanskje oppfatter du ikke en gang hvordan klærne strammer på feile steder. Det eneste du merker er at du føler deg ikke bra. Det kan igjen føre med seg mange dårlige tanker om deg selv. Noe som egentlig er så enkelt og så naturlig får konsekvenser for hvordan du føler deg. Det finnes mange sånne små ting som former livene våre. Ha man tenker om seg selv, hva man tror andre tenker om oss og hvilke aktiviteter vil fyller hverdagen med.

Den gode nyheten er at på samme måte som disse bagatellene kan gjøre livet vondt, kan små grep gjøre livet bedre. Det er disse enkle små tingene som man kan gjøre kontinuelig som kan endre hvordan tilværelsen blir. Saker som ser ubetydelige ut, kan hjelpe deg å få det bedre med deg selv. Det beste med det, er at det er oppnåelig. Du trenger ikke ha en stor plan og bruke masse med energi. Noen ganger rekker det at du setter av noen minutter hver dag til å fylle på med gode tanker og positive opplevelser. Den største utfordringen er kanskje å komme på å gjøre det. En ide er å knytte det opp mot en aktivitet som du gjør regelmessig. Som for eksempel hver dag du går på jobb, eller pusser tenner eller når du spiser frokost. Jeg kan gi deg noen ideer for hva det kan handle om, men prøv å tenk etter hva som passer for deg.

  • Hva er du takknemlig for? Hos deg selv og av det du har i ditt liv.
  • Hvilke muligheter har du?
  • Hva vil du gjøre akkurat nå?
  • tenk på 5 positive egenskaper ved deg selv
  • gjenta for deg selv hva du ønsker eller hva du har.

Det som jeg er mest takknemlig for akkurat nå, er at jeg våget å vise flere min blogg. Jeg har lenge vært usikker om jeg turte gjøre det, men jeg ble så glad og stolt når jeg faktisk klarte det. Jeg har vært redd for at innleggene ikke skulle være «gode nok,» men jeg forsøker å ikke tenke mer på det. Dette er meg. På godt og på vondt.