Stikkord

,

Jeg går langs veien. Ser på alle menneskene jeg møter. Noen ser i bakken i det jeg passerer. Andre møter blikket mitt og forsiktig kan jeg ane et lite smil. Jeg går alene. Tenker på alle jeg skulle ha ringt, eller besøkt eller kanskje sendt et kort. Jeg synes det er vanskelig med relasjoner. Vanskelig med å stole på at noen faktisk er interessert i meg og det jeg har å si. Selv om jeg rasjonelt vet at det er mange som vil det, er det allikevel noe i meg som forteller meg noe annet.

Det er så mange ganger jeg har stått med telefonen i hånda. Klar til å slå det numret. Nå. Nå gjør jeg det. Jeg trykker et tall. Så kommer alle tankene. Hun er sikkert ikke hjemme. Eller, kanskje hun er opptatt. Hun har sikkert bedre ting å gjøre. Jeg forstyrrer sikkert bare. Hun har jo ikke ringt hun heller på en stund. Der ser du, hun er ikke interessert. Hva er det du innbiller deg? Jeg trykker på den røde knappen og legger telefonen tilbake på bordet. Jeg ringte ikke i dag heller.

Dette er en liten konsekvens av dårlig selvbilde. Lav selvfølelse er noe av den størst skaden som seksuelle overgrep har påført meg. For det får konsekvenser for alt jeg gjør. Hvilken utdannelse jeg har tatt. Kontakten med venner. Parforhold. Barn. Den viser seg i alle situasjoner, enten man er klar over det eller ikke. Man tror man ikke er verdt noen ting. At ingen vil prate. At man er en belastning. Det handler også om tillit. Tillit til andre mennsker. At de vil høre hva du har å si.

Derfor må en begynne i det små. Begynne å snakke fint til deg selv. Hver gang du tar en slurk kaffe, eller ser deg i speilet, eller går ut døren. Finn noen positive ord å si til deg selv. Tilslutt tar man opp telefonen og slår det nummeret. Til den personen man vil prate med. For det er verdt det. For vi er verdt det.