Stikkord

D og Li er ute i dag. Jeg er alene hjemme og det er stille i huset. I vinduskarmen står to lamper og lyser. Det er det eneste lyset som står på nå. Det er akkurat nok lys til at jeg ser bokstavene på tastaturet fremfor meg. Jeg ligger på sofaen, men et lilla ullteppe over kroppen som varmer så godt. Jeg puster med magen og kroppen er avslappet. Min fine tekopp står på bordet med varm ingefær i. Det er en spesiell kopp som jeg kjøpte da vi bodde i Gøteborg. Den er håndmalt i rosa og brun og så står det Njut en smula med vakker håndskrift.

Jeg har vært stresset og fortvilet en periode. Fortvilet fordi jeg er redd for å bli tvungen til å gå tilbake til en jobb jeg ikke liker. Jeg innbilt meg selv om at det kom til å gå bra, at jeg kom til å klare det, men nå er jeg ikke sikker lenger. Jeg har prøvd å avdramatisere det hele og sagt at dette er vel ikke så farlig. Jeg kan vel holde ut ett år? Kom igjen, så ille er det vel ikke? Men det er ille. Jeg er redd for at kroppen og sinnet kommer til å bli syk igjen. Redd for at hvis jeg gjør noe jeg ikke vil, kommer jeg til å gå tilbake til sånn jeg hadde det før.

Jeg er ikke redd lenger. Jeg har tillit til at det kommer til å ordne seg. Jeg kommer til å finne den rette jobben for meg. Jeg kan kjenne hvor glad jeg kommer til å bli. Jeg kan føle hvordan det kribler i magen. Jeg kommer til å bli så oppspilt at jeg ikke kan la være å le. Jeg kommer til å le av alt og ingenting. Akkurat som da jag var yngre og fikk latterkramper i tide og utide. Sånn kommer det til å føles, jeg bare vet det.

Så jeg er ikke redd lenger. Det kommer til å ordne seg. Jeg har tillit til at det ordner seg. Jeg leser forsatt om hemmeligheten. Det er den som gjør at jeg har klart å skifte fokus. Det er akkurat den boka jeg trenger å lese akkurat nå. For jeg får det jeg ber om. Jeg må bare ha tillit til det og ta imot når det kommer. Jeg trenger ikke se helt hvordan det kommer til å skje, bare ha tillit til at det skjer.

Ta det første skrittet i full tillit. Du trenger ikke se hele trappen. Bare ta det første trinnet.

Martin Luther King Jr 1929-1968