Stikkord

, , ,

Livet blir ikke alltid som en har trodd. Vonde ting skjer med jevne mellomrom, ting som vi ikke har noen makt over. Vi kan miste noen vi er glade i, skillsmisse, overgrep, bli syke, ulykker osv. Det er er vondt og  en del av livet. Dette er det dessverre ikke så mye vi kan gjøre med. Jeg tror at alle opplever spesielt vonde ting i sitt liv, noen får det tidlig i livet, andre sent. For meg var det å bli utsatt for overgrep som barn. Det er en opplevelse som har preget mitt liv og kommer fortsatt til å gjøre det i en eller annen form. Overgrepene er det ikke noe å gjøre med, det har skjedd, sånn er det. Det jeg kan gjøre noe med er min innstilling til det. Jeg kan legge meg ned, synes synd i meg selv for det jeg har blitt utsatt for. Jeg kan bli et offer som har mye vondt og som skylder på alle andre for det som skjer i livet mitt.

Jeg har en annen mulighet. Jeg kan prøve å få det bra med meg selv. Jeg kan innse at jeg har et valg og en mulighet til å skape det jeg vil ha mer av i mitt liv. Det er ingen som får det bedre av å legge seg ned. Misforstå meg rett, det er viktig å sørge over det som har vært. En må ta seg tid til å være nede, å føle at verden er urettferdig og at jeg ikke har fortjent det. Følelsene skal aksepteres.

Jeg vil ikke bruke resten av mitt liv på å ha det vondt. Jeg vil ikke være trist og bitter for det som har skjedd. Uansett hvor mye jeg ønsker det, får jeg ikke gjort noe med det. Det eneste jeg har kontroll over er hvordan jeg håndterer det nå.

Alle har muligheter til å bli og gjøre akkurat det de vil bli. De  må bare innse at de har kraften innom seg selv. La 2010 bli ditt år. La dette bli starten for å jobbe med deg selv. Hva er det du er misfornøyd med? Hvilke muligheter har du akkurat nå? Så når du ligger i senga om kvelden, tenk da ikke bare på hva som har vært bra iløpet av dagen, men spør deg selv; Hva har jeg gjort i dag for å komme nærmere målet mitt.

Jeg ønsker deg alt godt i det nye året og er sikker på at du kommer til å få det du ønsker deg!

