Det er over to år siden jeg oppdaget den første boken skevet av Stieg Larsson da jeg tilfeldig gikk innom bokhandelen på Gardermoen. Jeg elsker krimbøker og var ute etter en ny forfatter og nye karakterer. Jeg har lenge lest alle bøker til Henning Mankell, Anne Holt og Jo Nesbø og jeg syns så mye bra om dem. Men nå ville jeg prøve noe nytt.
Jeg blir hektet med en gang. Jeg lever meg inn i beskrivelsene og synes at Lisbeth Salander er en spennende figur som jeg ikke kan sammenligne med noe annet jeg har lest. Jeg kjøper den andre boken så snart den første er utlest og det blir bare bedre og bedre. Jeg blir grepet av måten han skriver på og klarer ikke legge ned boken. Den tredje boken overgår, om  mulig, begge de foregående. Jeg leser i strekk. Så snart jeg har muligheten å lese, så gjøre jeg det. For et forfattertalent. Det er spenning fra første setning. Selv om det er en lang bok på over 700 sider, leser jeg den ferdig på bare tre dager. Nå har det kommet filmer basert på bøkene og jeg har dessverre bare hatt mulighet å se den første. Helst vil jeg se dem på kino, men kanskje må jeg bare vente til de kommer på dvd. Det er ikke ille å sitte hjemme i sofaen i en trygg armkrok å se spenningsfilm heller.