Selvhjelp

Her vil jeg samle små tips om hvordan du kan bygge opp selvfølelsen. Noen har jeg allerede skrevet om, men jeg vil samle alle her slik at du lett kan finne fram til det du leter etter. Tipsene kommer til å være enkle og det skal være mulig å gjennomføre i hverdagen. Ta med deg det som du syns passer for deg, resten glemmer du. Dersom du har noen tips som du vil dele, kan du sende de på mail til meg. Som innledning legger jeg ut et innlegg som jeg har skrevet tidligere om seltillit og selvfølelse:

Hva er forskjellen på selvtillit og selvfølelse? Er det forskjell? Mange ganger synes jeg at ordene blir brukt om hverandre. Men det er forskjell, en vesentlig forskjell. Man kan ha god selvtillit og dårlig selvfølelse, men man kan ikke ha god selvfølelse og samtidig ha dårlig selvtillit. Forskjellen er: Har du god selvtillit vet du at du er bra på å gjøre saker. Du vet at du er god til å bake, holde taler, løpe fort. Du kan si høyt at; Jeg er bra på dette. Hvordan blir det da med selvfølelsen? Selvfølelse er noe du er. Jeg er bra uansett hva jeg gjør. Jeg trenger ikke være god til å bake, holde taler eller løpe fort for å være en god person. Jeg er en god person uansett. Så kan det jeg gjør bli hva det blir. Jeg kan gjøre feil og det får ingen innvirkning på hvordan jeg er.

Har man dårlig selvfølelse får det betydelse for alt som man gjør. Hvis man innerst inne tror at man ikke er verdt noen ting kan det slå ut på alle områder. Et eksempel kan være i et forhold. Hvis man ikke er verdt noe, hvordan kan man da fungere i et forhold til andre. Hvordan kan man tro at noen andre verdsetter oss når vi ikke gjør det selv?

Jeg har hatt både dårlig selvtillit og dårlig selvfølelse i veldig mange år og det har gitt meg mange vonde opplevelser og erfaringer. Det er neste som om jeg selv prøver å ødelegge om det skjer noe bra i mitt liv. Det kan jo ikke være sant. Jeg fortjener ikke dette. Gir noen meg et kompliment, tror jeg alltid at de sier det for de synes synd i meg. For jeg tror ikke på det de sier. Det er som om at jeg vet best.
Jeg har jobbet med min selvfølelse ett år nå, og at jeg tør skrive denne bloggen er et tegn på at det hjelper.
Det skulle jeg aldri ha gjort for et år siden.

5 thoughts on “Selvhjelp”

  1. TIPS #1: KVELDSSPØRSMÅL

    Hver kveld når du ligger der i senga kan du spørre deg selv: Hva har vært bra i dag?
    Ta et par minutter å tenk over det som har vært bra i løpet av dagen. Det kan være noe du har gjort, sagt eller tenkt. Det viktige er at det ikke blir et jag etter å gjøre saker. Det skal ikke bli sånn at dersom du ikke har GJORT noe bra så har ikke dagen vært bra.
    Kanskje merker du at en spesiell situasjon ikke ga deg angst som det vanligvis bruker å gjøre. Kanskje merket du at du ikke ble stresset? Kanskje hadde du en opplevelse av tilstedeværelse.
    Kanskje du smilte til deg selv i speilet?

    Det er ingenting som er for lite. Alt teller. Det viktige er at du fokuserer på noe som har vært bra. Kanskje tar du denne gode følelsen med deg til i morgen. Gjør det til en vane. 2 minutter går fort, det har du tid til. For å huske på det, kan du koble det sammen med en handling. Hver gang du legger dyne over kroppen, skal du tenke på det som har vært bra med dagen….

  2. Tips #2 Din indre stemme

    Har du lagt merke til din indre stemme? Den snakker til deg hele tiden. Den kan være din beste venn eller din verste fiende. Det tok lang tid før jeg oppdaget den. Mange ganger merket jeg bare at jeg følte meg så dårlig. Helt plutselig forsvann energien og jeg kunne føle meg trist og kvalm av å være meg. Så oppdaget jeg alle tankene som var i forkant. Jeg kunne sitte i et selskap og jeg trengte ikke gjøre så mye for å få disse tankene. så tjukk du er, nå ser alle hvor rar du er, hvorfor sa du det, hva tenker de om deg nå….

    Det første steget er å oppdage denne stemmen. Deretter kan du gjøre noe med den. Hver gang du legger merke til den, kan du bytte ut denne negative, nedtrykkende stemmen med noe positivt. Du bestemmer hva du vil si til deg selv. Fyll på med alle god ordene du kommer på. Du trenger ikke tro at det stemmer, det kommer etterhvert. Sakte men sikkert kan du endre måten du snakker til deg selv. Tenk å ha med deg din personlige heiagjeng uansett hva du skal gjøre.

  3. Tips #3 Hva gir deg energi?

    Jeg gikk lenge å trodde ikke jeg var bra på noe. Alle andre var så bra til noe, hvorfor ikke jeg? Helt til jeg leste noe om at det ikke handler om hva man tror man kan, men om hva som gir energi.

    Finn noe som gjør deg glad og som gir deg energi. Det kan være i jobben din, eller en aktivitet eller en form for hobby. Det viktige er at du har noe i ditt liv som gir det positiv energi…

  4. Tips #4 Meditasjon

    Det handler om stillhet. Å kunne gi seg selv et pusterom uten andre inntrykk enn å være tilstede i kroppen. Da kan man få tilgang til oss selv. Har vi noen valg vi står overfor, kan vi lettere se svaret. Bare for at vi får tilgang til oss selv. Kjenne pusten gå dypt i magen og prøv å få bort alle tanker som kommer snikende. Nå har man ofte som mange kilder til inntrykk at man lett kan glemme seg selv. Vi har familie, venner, jobb, tv, aviser og data. Man glemmer å lytte til det man egentlig vil. Vår indre stemme. Prøv denne øvelsen:
    Gå på et rom for deg selv. Legg deg på senga eller sett deg i en komfortabel stol. Lukk øynene. Bestem deg for å ligge der i ti minutter. Hvis det blir for lenge, si to minutter. Når du ligger der, forsøk å fokusere på pusten. Kjenn hvordan den sakte fyller kroppen for så å gå ut igjen. Hver gang du merker at tankene kommer, fokuser på pusten igjen. Dette kan man gjøre hver dag. Man kan ligge to minutter ekstra etter vekkeklokken har ringt. Den roen, den pausen er vi verdt!

  5. Tips #5 Aksept

    Noen dager er bare alt pyton. Jeg merker det allerede når jeg bare har hatt øynene oppe i fem minutter. Det er ingenting jeg gjør som er bra, jeg er stygg, ingen bra mamma eller kjæreste og vil bare legge meg i senga og trekke dyna langt over ansiktet. Sånne dager kommer, om jeg vil eller ikke. Jeg tviler på meg selv og det jeg gjør og henger meg opp i det negative. Hvordan kunne jeg tro at jeg skal få til noe. Herregud så dum det er mulig å være. Du skal bare glemme dine prosjekter, du klarer det ikke allikevel. Det tar aldri slutt.
    Men sånn er livet. Det svinger opp og ned og det beste man kan gjøre er å prøve å henge med. Prøv å aksepter om du er nede og ting føles tungt. Sånn er det i dag. Det viktige er å prøve å ikke dveler ved det. I morgen blir en annen dag, med muligheter for en ny start. Det beste er at jeg vet det går over!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 33 andre følgere