Stikkord

, , , , ,

Uroen kommer plutselig. Hun går fra kjøkkenet og setter seg i sofaen. Slår på tven og bytter fra den ene til den andre kanalen. Hun ser ikke bildene, bare trykker mekanisk på knappen.

Ved skrivebordet står datamaskinen. Hun lar tven stå på samtidig som hun reiser seg og setter seg ved skjermen. Hun begynner å skrive, uten mål og mening. Usikker på hvor hun går eller hvor hun vil. Uroen sitter i brystet. Som en stor, hard klump som innimellom gjør det vanskelig å puste. Hun klarer ikke sitte stille.

I går hadde hun skrevet en lapp. En fin liste over ting hun skulle gjøre i dag. Listen var akkurat passe lang for at hun skulle klare det, hun visste det.

I dag klarer hun ikke en gang å se på listen. Den ligger på spisebordet som en vond og dårlig påminnelse. Som et bevis på hvor dårlig hun er. Hun klarer ikke det en gang.

Foto: Hanne

Jeg har selv ofte vært urolig og hatt en indre stress som det har vært vanskelig å håndtere. Den har vært ubevisst og vanskelig å satt ord på. Den har bare vært der som en vond følelse og som har ført meg til en tilstand der jeg blir helt handlingslammet. Jeg har ofte så mange ideer for hva jeg har lyst til å gjøre, men så snart denne indre uroen kommer, klarer jeg ingenting. Det blir bare tankespinn som forplanter seg i dårlige følelseer.

For en tid tilbake kom jeg over Eckhard Tolle. Jeg så et klipp på youtube fra en av hans forelesninger og ble hektet. Jeg så avsnitt for avsnitt og klarte ikke å legge det fra meg. Han lærte meg en teknikk for hvordan jeg kunne klare å være tilstede i øyeblikket og dermed finne ro i kroppen. Tankespinnet opphører så snart jeg er i dette øyeblikket. Roen som oppstår var akkurat det jeg har søkt. Det var det jeg trenger for å klare å bli mer fokusert og gjøre det som er vikitg og riktig for meg. Det er selvfølgelig ikke gjort over natta, men jo mer jeg øver jo bedre får jeg det. Jeg har nå lest to av hans bøker. I november kommer han hit til København og jeg har allerede kjøpt billett.

Ta en titt på en av hans forelesninger som ligger ute på youtube. Ta til deg bare det som passer for deg, glem det som du ikke forstår eller som du ikke tror på. Kanskje kan det være noe for deg også.